Pro to, abychom mohli ovládat Baltíka povely z klávesnice, budeme potřebovat tyto nové příkazy:
Čti s čekáním: program se zastaví a přečte stisknutnou klávesu
Nějaká klávesa: příkaz potřebujeme pro tvorbu podmínky
Dále budeme potřebovat ikony pro klávesy. Najdeme je na panelu nástrojů za tlačítkem KLÁVESY. Když jej stiskneme, otevře se nám okno. V jeho spodní části se nacházejí záložky a my klepneme myší na úplně první, ve které máme uloženy všechny ikony pro klávesy.
Pomocí podmínky IF - ELSE by program pro ovládání Baltíka klávesnicí vypadal takto:
Pokud si program vyzkoušíte, zjistíte, že když v nadšení pro hru přidržíte déle klávesu, tak je pak Baltík k nezastavení, i když šipku už dávno nedržíte. Proč? Když držíme dlouze stisknutou klávesu, je to stejné, jako bychom ji stiskli několikrát za sebou a každé toto stlačení si program pamatuje a poctivě posílá Baltíka daným směrem. Pokud chceme, aby si program svou paměť vyprázdnil a staral se jenom o klávesu právě stisknutou, musíme vyprázdnit frontu kláves pomocí ikony, kterou umístíme v programu těsně před příkaz Čekej a čti.
Čarování kláves se provádí stejně, jako čarování jiného předmětu:
Běh programu lze vždy ukončit klávesou ESC.
Pokud chceš program ukončit jinou klávesou, musíš nejprve zrušit vypnutí pomocí ESC a potom nastavit jinou klávesu - například klávesu K.
Hrací kostka:
Různé předměty
Pc-hratky
1. Program AUTÍČKO: načti scénu autíčko z minulé lekce do programu a naprogramuj nyní autíčko tak, aby jezdilo po šipkách dle tvých pokynů z klávesnice.
2. Hra Bludiště: hra bude obsahovat různé typy bludišť - průchod jimi bude postupně náročnější.Pohyb Baltíka bude řízen pomocí klávesnice. Pod bludištěm po celou dobu hry bude text, který bude zobrazovat: číslo kola, návod pro ovládání Baltíka (např. pro krok, otočku vlevo, vpravo, mazání překážek v bludišti....). Ve hře bude měřen čas, za jak dlouhou dobu hráč zdolá nástrahy kola. :) Předměty v bludišti mohou mít každý jiný úkol - např. ve čtvrtém kole houba posílá hráče na start, vláček jej sveze o pár políček vpřed atd.
POZN: Veškeré scény k těmto programům najdeš v oddíle Baltík – Scény ke stažení (soubory se scénami mají příponu s00, s01...) Když si je uložíš do svého počítače - můžeš vesele začít programovat.
Pokud potřebuješ vytvořit svoje bludiště, pošli mi jej jako obrázek z příponou jpg a já ti je pošlu zpět s příponou s00, kterou můžeš v Baltíkovi kdykoliv otevřít a použít.