V našich prvních programech budeme Baltíka učit chodit - různým způsobem - po jeho dvorku.
Baltíkův dvorek má rozměry 15 sloupců a 10 řad. Na začátku každého programu stojí Baltík v levém dolním rohu a čeká na naše příkazy. Pokud má projít po spodní straně obrazovky, musí udělat 14 kroků, směrem nahoru potom kroků 9.
Ke všem těmto programům budete potřebovat jen tyto základní příkazy:
Zadání příkladů si nejprve pořádně promyslete - z textových komentářů si sestavte KOSTRU PROGRAMU - jak se bude program jmenovat, jaké úkoly bude muset Baltík plnit.
Potom postupně doplňujte do programu PŘÍKAZY. každou část programu nezapomeňte hned vyzkoušet, zda-li Baltík plní vaše příkazy podle očekávání a není někde v programu chyba. Chyba se lehce udělá, ale hůře opravuje. Nesnažte se proto sepsat celý program najednou, tvořte jej po částech.
Celý program bez použití závorek:
Celý program s použitím závorek:
Pc-hratky
PŘEHLEDNOST- nadpis programu, příkazy rozdělujte vhodně do řádků, každý řádek popište, co přesně dělá. Pokud používáš závorky, musí konec závorky ležet přesně pod začátkem závorky..ostatní příkazy jsou odsunuté vlevo.
SPRÁVNOST - Baltík plní přesně ty příkazy, které jste mu napsali. Pokud se chová neočekávaně, máte v programu chybu a musíte ji opravit.
PROGRAM1_DVOREK
Sestav program, kterým Baltík obejde svůj dvorek kolem dokola. Sestav prvně kostru programu pomocí komentářů, pak teprve vkládej příkazy. Kostra může například vypadat takto: název programu, doprava, nahoru, doleva, dolů.
PROGRAM2_DVOREK 5X: Sestav program, kterým Batík obejde svůj dvorek 5x kolem dokola (použití závorek)
PROGRAM3_ DVOREK_NEUSTÁLE: Sestav program, kterým bude Baltík obíhat dvorek pořád dokola do nekonečna. (před závorky umísti číslo nekonečno)
PROGRAM4_DVOREK_PO_ŘADÁCH: Sestav program, kterým Baltík projde svůj dvorek po řadách podle obrázku.
PROGRAM5_DVOREK _PO _SPIRÁLE: Sestav program, kterým Baltík projde svůj dvorek po spirále podle obrázku (závorky zde použít nejdou, budeme pracovat s dlouhým programem).
Svoje řešení zašli na naši adresu zsvalecprogramko@seznam.cz a zapoj se tak do naší řešitelské soutěže o drobné ceny.
Můžeš nám poslat hotový program - soubor s příponou bpr (pokud vlastníš plnou verzi Baltíka). Nebo jen obrázek s příponou jpg (pokud nevlastníš plnou verzi Baltíka). Nezapomeň připsat své jméno a třídu.
Správná řešení se časem objeví v menu Programování - Baltík - Řešení programů.
V demoverzi Baltik3 nejdou programy ukládat, ale můžeš si je uložit alespoň jako obrázek jpg a zúčastnit se tak naší řešitelské soutěže.
Jak na to - to Ti poradí náš videonávod.