Proměnná je místo, kam můžeš ukládat čísla, písmena, slova. Slouží jako krabice, do které si ukládáš různé věci a můžeš je později kdykoliv použít.
Každá proměnná musí mít své jméno a obsah (hodnotu)
jméno: jak se jmenuje, dvě různé proměnné musí mít dvě jména
obsah: co obsahuje (zda je to text, číslo...).
Během programu mohou proměnné svoji hodnotu MĚNIT.
PODLE TYPU:
a) celočíselné: celá čísla od - 2 147 483 648 do 2 147 483 647 (modré šuplíky a košíky)
b) reálné: reálná čísla (s desetinnou čárkou) (zelené šuplíky a košíky)
c) řetězcové proměnné: mohou obsahovat znaky, písmena, slova, věty. (žluté šuplíky a košíky)
PODLE VIDITELNOSTI:
a) globální: jsou viditelné v celém programu (šuplíky)
b) lokální: používá je jen pomocník (košíky)
Stejným způsobem, jakým jsme vkládali konstanty.
Obrázkové proměnné: jsou předem pojmenované a označené obrázky. Využívej souvislosti hodnoty proměnné a obrázku proměnné.
Jmenné proměnné (A - W): musíš je hned po vložení do programu pojmenovat (bez diakritiky)
Číslované proměnné (A1 - V3): jejich jméno je číslo
Pole: speciální proměnné
Souřadnicové proměnné: určené pro práci se souřadnicemi
- pomocí nabídky Změna okna - viz výše
- přiřazení během programu
1) do obrázkové proměnné Počítadlo přiřaď hodnotu 25
2) do jmenné proměnné Kroky přiřaď číslo 72
3) do souřadnicových proměnných přiřaď x=7 a y=2
4) do reálných souřadnicových proměnných přiřaď x=25.6 a y= 25.6
5) do textové proměnné Šířka přiřaď text Pokusný text
6) do uvedených proměnných přiřaď hodnotu 25
ČTI ČÍSLO NEBO ŘETĚZEC Z KLÁVESNICE: po zadání tohoto příkazu se v programu zobrazí okno, do kterého můžeš zadat číslo, znak nebo text.
Jako další parametry můžeš zadat:
souřadnice - kde bude pole
barvu písma - barva textu v okně
barvu pozadí - barva pozadí textu v okně
šířka okénka - velikost okna
poloha kurzoru - za kterým znakem bude blikat kurzor
Zde se postupně zadají do proměnných hodnoty.
Tady se hodnoty proměnných postupně vypisují na obrazovku.
Do obrázkové proměnné Počítadlo přiřaď hodnotu 25.
Do jmenné proměnné Kroky přiřaď hodnotu Počítadla - tj. 25.
1. Vlož proměnnou do programu.
2. Zadej jméno a hodnotu proměnné.
3. Spusť program.
4. V levém horním rohu spusť tlačítko pro sledování proměnných.